'Content marketing' vind ik een vreemd woord. Het klinkt alsof je artikelen en andere content die je maakt, eigenlijk verpakte advertenties zijn. 'Selling copy' waarin je op ouderwetse wijze je doelgroep iets probeert te verkopen.Terwijl het er in deze tijd nu juist om gaat dat je je doelgroep helpt om iets te kopen. Iets wat perfect aansluit op hun behoefte. Ook al hebben ze die behoefte zelf nog niet helemaal helder voor ogen. Je probeert hen verder te helpen, op een eerlijke, transparante manier. Tenminste, als je succesvol een duurzame relatie met je doelgroep wilt opbouwen.
Maar hoe doe je dat? Hoe creeer je content waarmee je je doelgroep verder helpt?
Een voorbeeldje: Stel je bent marketeer van een B2C-merk en je verkoopt bedden. Hoe pak je je content marketing dan aan? Waar begin je? En hoe ga je waarde toevoegen?
Welke belofte doe je je doelgroep? Welke waarde wil je toevoegen? Je propositie gebruik je als richtsnoer van hetgeen je met al je content wilt vertellen.
Zo wil de beddenmarketeer duidelijk maken dat zijn klanten uitgeslapen wakker worden zodat zij weer fris en vol energie aan de dag kunnen beginnen. Hij denkt bij het creeren van content dan ook altijd aan de keywords 'uitgeslapen', 'fris' en 'vol energie'. Dat helpt hem een kader te scheppen voor de creatie van zijn content.
Wat is je tone of voice? Als jouw merk een mens zou zijn, wat voor type zou dat dan zijn? Is hij dominant? Of is zij grappig en spitsvondig? Je merkpersoonlijkheid gebruik je om aan te geven wat voor type je merk is, En om vervolgens in al je content eenduidig je verhaal te vertellen.
De beddenmarketeer bedacht zich dat zijn merk altijd klaar staat om iemand te helpen. UItgeslapen als hij is, is hij ook nog snel van begrip. Je hoeft als klant maar één keer iets te vragen en het beddenmerk heeft je vraag begrepen en gaat op zoek naar het antwoord. Hulpvaardig en snel dus.
Welke vragen en behoeften hebben je (sub)doelgroepen? Welke onzekerheden hebben zij en welke valkuilen kunnen zij tegenkomen? Kun jij voorkomen dat zij in die valkuilen stappen?
De beddenmarketeer heeft twee grote subdoelgroepen gesegmenteerd: Senioren en studenten. Hij heeft onderzocht dat de senioren een bed zoeken waar zij makkelijk in en uit kunnen stappen. En wat comfortabel ligt. Hygienisch moet het vooral ook zijn. Maar wat is de juiste hoogte? En ligt het bed ook voor langere tijd comfortabel?
De studenten zoeken een bed wat niet teveel ruimte inneemt en eenvoudig is te vervoeren van de ene studentenwoning naar de andere. Maar soms hebben ze een wat ruimer bed nodig dus wat is de juiste maat? En hoe voorkomen ze dat het bed drie maanden StuFi gaat kosten?
De volgende stap is het bedenken van antwoorden op die vragen. Als je zelf klant van jouw merk zou zijn, welke antwoorden zouden je dan verder helpen? Kun je vervolgens tools bedenken die je handig zou vinden? En tips? Herken hun angst en twijfel en neem hen mee op weg naar de oplossing. Daarmee heb je een prima structuur voor je content opgezet, die je bovendien ook op productniveau tot nieuwe ideeen kan brengen.
Is je content klaar, dan wordt het tijd voor promotie. Als je je content online wilt publiceren, denk dan aan keywords die relevant zijn voor je content. Welke keywords gebruikt je doelgroep in zoekmachines waarop jij het antwoord geeft in jouw content? En zoek met Google naar andere websites die over hetzelfde onderwerp publiceren. Welke keywords gebruiken zij? En welke woorden gebruiken zij in hun titel?
Kortom, verplaats je in de situatie van je doelgroep en help hen het juiste bed te kopen. Zonder daarbij proberen te verkopen dus maak er niet stiekem alsnog een ouderwetse advertentie van. Geen geschreeuw dat jij een beter bed verkoopt.
Is content marketing voor elke branche en business geschikt? Met name voor 'low interest' producten en diensten bestaat er geen langdurig kooptraject. Want gebruik jij wel eens Google om uit te zoeken welk fruit je wilt kopen? Ik denk van niet.
Voor 'low interest' producten en diensten, lijkt mij een sterke focus op branding een betere aanpak. Daarbij probeer je een top of mind positie te veroveren in de hoofden van je doelgroepen zodat zij jouw merk tussen het grote aanbod herkennen en jouw product of dienst eruit halen. Hierbij kan bijv. storytelling een mooie rol spelen.
Succes met je content marketing!
13 september 2014 | Jacco van den Berg | Creatief Strateeg - Bureau Berg
News Nibbits is een onregelmatig verschijnende, digitale nieuwsbrief. Uiteraard verkopen wij je e-mailadres niet door.
In onze privacy- & cookieverklaring lees je hoe we respectvol omgaan met je e-mailadres.
Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS
E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097
KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01
Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.
Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.