Geef je ook steeds meer budget uit aan content marketing? Maar blijft het resultaat onder de maat? Lees dan dit artikel van Jacco van den Berg, creatief strateeg van Bureau Berg.
Uit het onderzoek 'The state of content marketing 2017' van Zazzle media blijkt dat 92% van de Engelse marketeers aangeeft niet precies te weten hoe ze contentmarketing moeten uitvoeren. Ook zijn ze er lang niet zeker van of hun marketingteam in staat is om alles uit hun contentmarketing inspanningen en dus het marketingbudget te halen. Daarvoor blijkt namelijk dat die inspanningen in contentmarketing niet transparant genoeg zijn.
Tegelijkertijd geeft 60% van de marketing directors aan dat ze in 2017 nog meer marketingbudget toekennen aan contentmarketing.
Een toch wat typische tegenstelling. Je geeft meer marketingbudget uit aan een marketingkanaal waarvan het je op z'n minst onduidelijk is wat de resultaten zijn en of die optimaal zijn.
Nu kan ik geen onderzoek vinden om te achterhalen hoe dat met de Nederlandse marketeers gesteld is, maar zo heel ver zal dat toch niet van die Engelse marketeers afwijken.
Ik schrok er wel van, van de resultaten uit dat onderzoek. Hoogtijd dus om eens goed op een rijtje te zetten hoe je content strategie en uitvoering ook daadwerkelijk tot betere resultaten leidt én hoe je dat meet.
Dat zou zomaar veroorzaakt kunnen worden door ons veranderend gedrag als mens (en ook als consument). Tegenwoordig willen we dat een merk waarde toevoegt en transparant is. Een merk dat zijn product of dienst je in de maag probeert te splitsen, wordt niet gewaardeerd. Of op z'n minst genegeerd. Denk maar aan de 11% van de wereldwijde internetgebruikers die inmiddels een ad blocker heeft geïnstalleerd. Dat aantal groeide in 2016 met maar liefst 30%!
Tegelijkertijd zie je dat content marketing veel oplevert. Zo kent content marketing lagere kosten dan outbound marketing en genereert het drie keer meer leads. En als je het aan Amerikaanse marketeers vraagt, dan blijkt dat zij ondervinden dat ook de conversie van bezoeker naar doelstelling hoger ligt bij content marketing.
De verschuiving binnen het marketingbudget naar content marketing lijkt dan ook een logische. De vraag is alleen hoe je het optimale resultaat behaald zodat je het rendement op je marketingbudget zo hoog mogelijk krijgt.
Je start een succesvolle contentmarketing met het bepalen van je strategie. Zonder plan van aanpak, ben je echt nergens. En dus, wie wil je bereiken met je content en wat moet het resultaat zijn? Wat is haalbaar? En hoe onderscheid je je van je concurrentie?
Of je nu voor een commerciële of non-profitorganisatie werkt, door een goede strategie op te zetten vergroot je rendement en daarmee je succes. Het opzetten van een gedegen 'Customer Journey' is daarbij voor zowel commerciële bedrijven als non-profitorganisaties van belang. Want daarmee kijk je naar je eigen diensten of producten alsof je zélf de klant bent. En dus snap je sneller welke stappen nog ontbreken in je communicatie en welke stappen nog niet goed aansluiten.
Die doelstellingen leg je vervolgens vast in KPI's. (Key Performance Indicators).
Voorbeelden van KPI's zijn o.a.
Binnenkort kun je hier een PDF downloaden waarin je een gratis praktisch stappenplan met meer voorbeelden kunt downloaden. Schrijf je hieronder in en ontvang 'm als eerste!
News Nibbits is een onregelmatig verschijnende, digitale nieuwsbrief. Uiteraard verkopen wij je e-mailadres niet door.
De oorspronkelijke definitie van Tony Zambito, bedenker van de Buyer Persona, is: “Een Buyer Persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper op basis van gedrag en doelen."
Door buyer persona's op te stellen, dwing je jezelf om onderzoek te doen naar de behoeften van je doelgroep.
Waar zijn ze naar op zoek en in welke fase van het koopproces (de 'customer journey') treedt die behoefte op? En kun jij die behoeften invullen met de producten of diensten die je bedrijf levert?
Een Buyer Persona is pas compleet wanneer je ook ‘Buyer Scenario’s’ in kaart hebt gebracht:
Binnenkort kun je hier een PDF downloaden waarin je een gratis praktisch stappenplan met meer voorbeelden kunt downloaden.
Voorbeelden van middelen die je kunt inzetten in je content marketing, hangen af van waar je doelgroep behoefte aan heeft en de producten of diensten die je verkoopt. Ook zul je zien dat in elke fase van de "Customer Journey", waaronder het koopproces, weer specifieke middelen goed zijn om in te zetten.
Zo wekken bepaalde middelen en onderwerpen interesse op bij leads die nog zoekende zijn en nog niet precies weten wat hun probleem is wat jij kunt oplossen. Vaak kun je deze doelgroep met informatieve content interesseren. Denk bijv. aan een artikel waarin je de situatie van je lead beschrijft en je oplossing aanbiedt. Vraag hen ook om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief zodat je contact houdt en hen verder kunt helpen in het koopproces. En denk er daarbij aan om een bron en leadfase in je database op te slaan zodat je gesegmenteerde nieuwsbrieven kunt versturen.
Daarnaast zul je leads hebben die al goed weten wat hun probleem is en op zoek zijn naar wie dat probleem het beste kan oplossen. Daarvoor kun je het beste commerciele content inzetten. Denk daarbij bijv. aan jouw USP's. Waarom zouden zij juist bij jou het product of dienst aanschaffen wat hun probleem oplost?
Overtuig je doelgroep met verschillende vormen van content die perfect aansluit op de fase waar ze zich in het koopproces in bevinden.
Zo kun je denken aan
Binnenkort kun je hier een PDF downloaden waarin je een gratis praktisch stappenplan met meer voorbeelden kunt downloaden.
Weer terug naar het Britse onderzoek: 33% van de marketeers vindt het lastig om goede creatieven in het team te krijgen voor content marketing. Oftewel, hoe stel je een goed content marketing team samen?
Niet onverstandig is het om een internetbureau in te huren die jou en je team helpt met je contentstrategie en de uitvoering van content marketing. Dat verlaagt de time-to-market en zorgt ook voor een frisse blik op de marketinguitingen die je doet doordat je gebruik maakt van externe experts. Gecombineerd met jouw kennis over je markt, vergroot je zo de kans op succes.
62% van de marketeers blijkt niet te weten hoe zij het beste de ROI op hun content marketing kunnen meten. Maar eigenlijk is het niet zo heel erg lastig om een goede indicatie te krijgen.
Je zult weten dat je de ROI berekent door de volgende berekening toe te passen: (Opbrengst:Kosten)*100%.
Heb je bijv. € 3.000 aan leads die direct voorkomt uit je content marketing en heb je € 2.000 aan kosten, dan is je ROI (€ 3.000/€ 2.000)*100% = 150%, oftewel je hebt 50% meer aan potentiele omzet verdient dan dat het heeft gekost.
Het bedrag aan leads wat je hebt verdient, reken je uit door dit te koppelen aan de doelstellingen die je hebt bepaald. Het is dus belangrijk om vooraf je meetprogramma zoals Google Analytics goed in te richten met je doelen. Op die manier kun je goed in de gaten houden of het behalen van je doelstellingen gaat lukken.
Als je bijhoudt hoeveel tijd (en je evt. overige interne kosten) en inkoopkosten je kwijt bent aan je contentmarketing, kun je je ROI uitrekenen. Daarbij kun je je nog bedenken dat de content die je creeert, kan worden hergebruikt en tegen minimale kosten opnieuw kan worden ingezet. Denk bijv. aan een artikel op je website wat je herschrijft zodat het weer relevant is voor je doelgroep.
De content zelf heb je al in de eerste stappen geoptimaliseerd voor keywords in zoekmachines (SEO). Maar daarmee ben je er nog niet. Heb je je content marketingstrategie bepaald, je content gecreëerd en je meetprogramma zoals Google Analytics ingesteld, ga dan aan de slag met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Want anders creëer je een prachtige boom die totaal niet opvalt tussen al die andere bomen in het oerwoud.
En dat betekent o.a.
En mocht het je zijn opgevallen; soms schrijf ik in dit artikel contentmarketing als één woord maar soms schrijf ik het ook als twee woorden: Content marketing. En ja, ook dát is contentmarketing. Of content marketing, als je wilt. En in elk geval, zoekmachineoptimalisatie, voor zolang dat soort fratsen nodig zijn.
Binnenkort is een stappenplan voor je beschikbaar die je gratis kunt downloaden.
HULP NODIG BIJ JE CONTENTMARKETING?
Zou je graag succesvoller worden in je contentmarketing maar heb je geen tijd of weet je niet precies hoe je het moet aanpakken?
Neem dan contact met mij op, dan verkennen we samen in een vrijblijvend gesprek de richting van het opzetten van een nieuwe en succesvolle contentstrategie voor jouw merk of organisatie.
Neem nu contact op per e-mail via of bel Jacco op 020-4275097.
Laatst aangepast: 13 januari 2019 | Jacco van den Berg | Creatief Strateeg / Digital producer - Bureau Berg
News Nibbits is een onregelmatig verschijnende, digitale nieuwsbrief. Uiteraard verkopen wij je e-mailadres niet door.
In onze privacy- & cookieverklaring lees je hoe we respectvol omgaan met je e-mailadres.
Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS
E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097
KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01
Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.
Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.