Wat wil je bereiken met je e-mailing? Wat is de kern van hetgeen je wilt communiceren? Wat is het niet-te-weigeren aanbod wat je doelgroep verleidt om te klikken? En hoe volg je die verleiding op binnen je landingspage?
Zie je e-mailcampagne als een tweetrapsraket: In je e-mail verleidt je en is je doelstelling bovenal een klik te genereren. Op je landingspage volg je op en vul je de belofte die je in je e-mail deed, verder in. Je landingspage heeft daardoor een andere doelstelling dan je e-mail.
Om de effectiviteit van je e-mail campagne zo groot mogelijk te maken, is het belangrijk om je boodschap zo relevant en persoonlijk mogelijk te maken. Zo kun je je doelgroep segmenteren in subdoelgroepen. Denk hierbij bijv. aan het splitsen van je doelgroep in mensen die al klant bij je zijn en mensen die dat nog niet zijn. Hier pas je vervolgens je aanbod op aan.
Het ontwerpen van een sjabloon voor je e-mailing, vereist een hoop kennis en ervaring. De uitstraling van je campagne moet niet alleen goed aansluiten op je merkkarakter en huistijl, maar het moet ook rekening houden met allerlei technische aspecten. Zo moet de HTML correct worden opgesteld en goed worden getoond in allerlei mail clients, zoals Outlook, Thunderbird, web clients en niet te vergeten op smartphones en tablets. Houdt de ontwerper/bouwer hier niet voldoende rekening mee, dan kan je e-mail geinterpreteerd worden als spam en bereikt daarmee nooit de inbox van je doelgroep. Belangrijk dus om hiervoor een ervaren ontwerper in te schakelen die ook kennis heeft van het ontwerpen van een responsive landingspage. Mail wordt nu eenmaal steeds vaker onderweg op een smartphone geopend en dus dient de landingspage ook daar goed op te worden getoond.
Zorg voor een 'schone' en ontdubbelde database waarbij alle benodigde velden correct zijn ingevuld. Ontbreken gegevens die van belang zijn voor het personaliseren, gebruik dan generieke tekst in je database. Controleer ook of alle entries in je database voorzien zijn van de wettelijk verplichte 'opt in' waarmee je toestemming hebt verkregen om daadwerkelijk te mailen.
Schrijf kort en krachtig. Communiceer duidelijk wat de voordelen zijn voor je doelgroep en houd de tweetrapsraket in de gaten. In je e-mail is je doelstelling vooral om kliks te genereren, dus schrijf met die doelstelling in het achterhoofd. Geef vervolgens goed aan wat je van je doelgroep verwacht, oftewel gebruik een effectieve 'call to action' (CTA). Laagdrempelige, activerende tekst met een enigzins urgent karakter, doen het vaak goed. Denk bijv. aan 'Ontdek je voordeel nu' of 'Geef je op en profiteer'. Dit in tegenstelling tot meer hoogdrempelige tekst zoals 'Koop nu' waarbij de nadruk ligt op het uitgeven van geld i.p.v. op het resultaat..
Hoe ziet je e-mail er binnen verschillende mailprogramma's uit? Veel mail clients laden niet automatisch de afbeeldingen dus controleer ook hoe je e-mail wordt getoond vóórdat de afbeeldingen worden geladen. Omdat je niet over alle mail clients zult beschikken, kun je voor het testen gebruik maken van een online applicatie zoals bijv. Litmus,
Hiermee kun je je mailing eenvoudig testen op verschillende soorten mail clients zoals Outlook, Thunderbird, iPhone en Android devices.
Het juiste moment om je doelgroep te mailen, hangt er vanaf op wie je je richt. Ben je een B2C-merk die consumenten wil bereiken, dan is vaak de vroege avond en in het weekend het meest effectief. Richt je je op B2B, dan is juist de ochtend en net na de lunch een mooi moment. Door dit te testen, kom je er snel achter welke momenten voor jouw doelgroep het beste werken. Doordat steeds meer mensen mail (ook) op hun smartphone lezen, worden de beste momenten op te verzenden, diffuser.
Om de effectiviteit van je e-mail campagne verder te vergroten, kun je gebruik maken van een 'A/B-test' of 'split-test'. Hierbij maak je twee versies van je e-mail, bijv. met een verschillende tekst in het onderwerpveld. Vervolgens wissel je bij het verzenden van je e-mail af tussen versie A en versie B, totdat een van te voren ingesteld segment van je mail list is bereikt, bijv. 25%. Als daar op basis van bijv. de 'open rate' een duidelijke winnaar uitkomt, wordt het restant van je mail list de winnende versie gestuurd.
Controleer tijdens en na het verzenden van je e-mail, de conversie. Denk hierbij bijv. aan Key Performance Indicators (KPI) zoals de 'open rate' en kliks op de call to action (CTA) button. Staar je hierbij overigens niet volledig blind op de 'open rate' van je campagne. Ook als iemand je e-mail niet heeft geopend, is de kans groot dat deze o.a. de tekst in het onderwerpveld van je e-mail wel gelezen heeft. En als je het goed doet, daarmee ook je merknaam. Zo creeer je brand awareness en verstevig je de merkpositie in de inbox van je doelgroep.
Neem de uitkomsten uit de conversiecijfers goed in je op en gebruik ze om je lopende campagne aan te passen. Ook zou je nog een A/B-test kunnen doen op je landingspage. Wissel eens twee verschillende CTA buttons af en check welke versie de hoogste 'click through rate' (CTR) heeft. Ga vervolgens met de winnende versie verder.
Een prachtige applicatie om je mail campagne op te zetten en te verzenden, is MailChimp. Met deze online applicatie kun je je database segmenteren, je mailing list personaliseren, A/B-tests uitvoeren en mooie analyses maken waarmee je de conversie kunt verbeteren.
22 januari 2015 | Jacco van den Berg | Creative Strategist - Bureau Berg
Wat zijn je voordelen? Welke klanten vertrouwden al op internetbureau Bureau Berg?
De beste redenen op een rijtje!
In onze privacy- & cookieverklaring lees je hoe we respectvol omgaan met je e-mailadres.
Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS
E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097
KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01
Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.
Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.