Klant: BRAIN BAKERY
Gevraagd: Merkpositionering, huisstijl en webdesign
Ingezette diensten: Strategie, concept, creatie, productie, hosting
Live website: www.brainbakery.nl
"Mooie binnenkomer! Afspreken?" antwoordde ik. Een paar dagen later maakten we kennis. Onze verse klant, Jeanne Bakker, bleek een uiterst ervaren 'Learning & Development' trainer te zijn. Jeanne had het plan opgevat om een nieuw trainingsbureau op te zetten en was op zoek naar een bureau dat haar kon helpen met de strategie, huisstijl en webdesign. Ze legde mij uit dat de bestaande trainingsbureaus niet goed meer aansluiten op de belevingswereld van vandaag. Oude trainingsprincipes, trainingen in stoffige, inspiratieloze zaaltjes waarbij het rendement op de training vaak ver te zoeken is. Dat moet anders kunnen, zo vond ze. Maar hoe te beginnen?
Ik kon mij meteen vinden in haar visie. Bureau Berg denkt nu eenmaal graag vanuit consumententrends en daarin zien we al een tijdje dat veel merken en organisaties niet goed meer aansluiten op de huidige wereld. Aan de slag dus!
Aangezien het een nieuw merk betrof, begonnen we met het positioneren en het vormgeven van de merkpersoonlijkheid. Daarvoor onderzochten we vrij pragmatisch een aantal punten:
Hoe ziet de doelgroep eruit? Kunnen we die segmenteren?
Voor die segmentatie kijken we zoveel mogelijk naar variabelen die in onze huidige wereld key zijn. Traditionele demografische gegevens zoals bijv. leeftijd en geslacht, nemen steeds meer in belang af. Wil je als nieuw merk aansluiten en het verschil maken, dan moet je je beseffen dat innovaties steeds vaker en sneller door alle lagen in de maatschappij worden omarmt.
Hoe ziet het koopproces eruit? Welke stappen kunnen we onderscheiden die je doelgroep neemt om uiteindelijk zijn keuze te kunnen maken? Hoe kun je hen helpen kopen?
Hoe ziet het umfeld van het trainingsbureau eruit? Welke concurrent claimt wat? Wat stralen ze uit? En als je dan naar de huidige consumer trends en insights kijkt, wat gaat er dan mis bij die trainingsbureaus? En hoe zou dat allemaal een stuk beter kunnen?
Vele 'post it's' later, waren we eruit. We hadden een goed beeld gekregen van wat de huidige situatie was en wat er aan schortte. De pijnpunten kwamen bovendrijven. En dat was precies waar we naar op zoek waren. Zo konden we de positionering bepalen en een merkkarakter vaststellen. Een naam was er ook al: BRAIN BAKERY, met als pay off 'Food for Thoughts'. BRAIN BAKERY is intelligent, pittig en geestig. Jong, doortastend en nieuwsgierig. BRAIN BAKERY als de Alexander Klopping van trainingsland.
Na wat testen onder de doelgroep, bleek dat het wel snor zat met die positionering en merkpersoonlijkheid. Eigenlijk staat het dichtbij Jeanne zelf, wat het ook meteen oprecht maakt. Wel zo handig, als je weet dat oprechtheid een belangrijke consumententrend is. Want ook al richt het trainingsbureau zich op bedrijven, we zijn allemaal mensen die gezamenlijk een verandering in gedrag doormaken. En ons persoonlijk gedrag beperkt zich nu eenmaal niet tot je privégedrag maar manifesteert zich ook op je werk.
Goed. We konden de volgende stap zetten: de creatie van een huisstijl die precies de merkwaarden en -persoonlijkheid communiceert.
Bij de creatie van de huisstijl, ontwikkelde de art director de volgende elementen
Stijlstudie huisstijl: Welke stijl sluit goed op op het merk en zal de doelgroep aanspreken? Welke kleuren zetten we in en welk lettertype? We kozen voor spetterend oranje met wit want opvallen mocht wel.
Logo design huisstijl: Op basis van de positionering, het merkkarakter en de stijlstudie, ontwierpen we een aantal logo's. We waren er vrij snel uit welke het moest worden; het logo dat een frisse uitstraling had maar tegelijkertijd ook het doortastende en af en toe tegendraadse liet zien.
Style guide huisstijl: De style guide biedt inzicht op welke wijze de huisstijl moet worden gebruikt. Hoe groot moet het font in een titel zijn? Mag het logo ook diapositief gebruikt worden?
Drukwerk huisstijl: Welke papiersoort gebruiken we voor het drukwerk? En welke formaten voor o.a. de enveloppen?
Uiteindelijk hebben we designs voor de huisstijl opgeleverd zoals briefpapier, visitekaartjes, enveloppes, een header voor Facebook ,Twitter en een Powerpoint-template.
Met de huisstijl als basis, wilde Jeanne een responsive website laten maken en een Mailchimp nieuwsbrief template zodat de ervaring op alle kanalen, zoals desktop, smartphones en tablets consistent zou zijn.
Tijdens dit proces maakten we de volgende elementen:
Ons productieteam ging vervolgens hard aan de slag om alles te realiseren. Met de huisstijl als richtsnoer, zorgde de front end developer voor de realisatie van de 'voorkant' van de website m.b.v. HTML5, CSS en jQuery, het webdesign dus.
De back end developer configureerde en koppelde het content management system (CMS), waarvoor we Silverstripe gebruikten. Silverstripe blijft in onze ogen toch echt één van de meest gebruiksvriendelijke, open source content management systemen. Ook hielden we daarbij goed rekening met zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Nadat de responsive website uitvoerig getest was en vervolgens gevuld met content, migreerden we de website naar de live-omgeving van Bureau Berg.
Onze hosting server draait in een cloud vps in goedbeveiligde en betrouwbare datacentra in Amsterdam. Lekker dichtbij het belangrijkste internetknooppunt in Nederland. Ook fijn is dat de configuratie snel aan te passen is zodat de webserver bij een zeer succesvolle campagne, gewoon doordraait en niet bezwijkt onder het bezoekersgeweld.
De volgende stap is het analyseren van de statistics en daar vervolgens de content en opmaak op aanpassen. Op welke keywords komen bezoekers binnen en welke onderdelen van de website genereren daarbij de meeste traffic? Waar haken bezoekers af en hoe hoog is de conversie naar bijv. het invullen van het contactformulier? Op naar de volgende fase!
18 mei 2014 | Jacco van den Berg | Creative Strategist - Bureau Berg
Wat zijn je voordelen? Welke klanten vertrouwden al op internetbureau Bureau Berg?
De beste redenen op een rijtje!
In onze privacy- & cookieverklaring lees je hoe we respectvol omgaan met je e-mailadres.
Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS
E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097
KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01
Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.
Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.