Klant: EAZA (European Association for Zoos & Aquariums)
Gevraagd: We willen een resonsive website laten maken
Ingezette diensten: Strategie, concept, creatie, productie
Live URL: www.eaza.net
"Waar kan ik het kantoor van EAZA vinden?" vroeg ik aan de jonge dame bij de ingang van Artis.
"Heel makkelijk." zei ze. "Je loopt tot het einde van het park en zodra je de apen ziet, dan ga je rechtsaf."
Ok, dacht ik. Bij de apen rechtsaf. Die uitspraak zou ik wel eens terug willen horen in m'n Google Maps of TomTom. Er zijn vervelender locaties om af te spreken voor een presentatie van je visie op de online strategie en webdesign voor een organisatie of bedrijf.
Want wat is er leuker dan een dierentuin? Of een aquarium? Dieren blijven fascineren.
Pitchen dus! En wel bij EAZA, wat staat voor "The European Association for Zoos and Aquariums", een verenging die de belangen behartigt van ruim 350 dierentuinen en aquaria in Europa.
Waarom? Zij wilden graag een responsive website laten maken en waren op zoek naar een webdesign bureau.
Vrijwel elk merk of organisatie heeft één of meerdere problemen in zijn (marketing)communicatie en in zijn strategie. Vaak worden die problemen veroorzaakt doordat het merk niet goed meer aansluit op de belevingswereld en perceptie van de doelgroep.
Dat bleek ook het geval te zijn bij EAZA. Want hoe leuk we dierentuinen en aquaria ook vinden, sluiten ze uiteindelijk niet gewoon dieren op in een veel te klein hok?
Waar is zo'n dierentuin eigenlijk goed voor? En is een dierentuin of aquarium niet achterhaald geworden?
Mooie vragen over strategie. Want dat is toch het startpunt voor webdesign. En dus ging ik op zoek naar de antwoorden.
Wat blijkt? Dierentuinen en aquaria spenderen een hoop tijd en budget aan onderzoek. Niet alleen in de dierentuin zelf, maar zeker ook aan onderzoek op de plekken waar de dieren in de natuur leven, oftewel in situ
Ook worden de dieren al lang niet meer in het wild gevangen genomen om vervolgens opgesloten te worden. Integendeel, tussen dierentuinen en aquaria is een sterke band waarin onderling dieren dusdanig geplaatst en uitgewisseld worden, dat zoiets niet nodig is. En uiteraard ook niet gewenst is.
Evengoed is de publieke opinie vaak een andere mening toegedaan. Tijd voor verandering dus en een nieuwe strategie bepalen, dachten we bij Bureau Berg, want alleen zo wordt webdesign een succes.
Maar hoe verander je de publieke opinie, zonder dat je over een gigantisch budget beschikt?
In mijn optiek vooral door een strategie uit te stippelen die goed aansluit op de 'consumer trends' van vandaag. Dat doe je door vanuit je strategie, transparant en consequent je boodschap te vertellen waarbij je tegelijkertijd open blijft staan voor kritiek.
Zo raak je samen gefascineerd door dieren en denk je in verbeteringen in plaats van in meningsverschillen.
Maar vaak zijn er meerdere subdoelgroepen te onderscheiden dan alleen die van de consument.
Zo kwamen we in de bepaling van de strategie voor EAZA tot de conclusie dat er minstens vier 'viewpoints' te onderscheiden zijn. Elk met hun eigen visie en beleving over dieren in de dierentuin:
Elk van deze actoren, hebben hun eigen visie en perceptie die onderling sterk verschillend zijn. Maar wij realiseerden ons ook dat ondanks die verschillen, de kracht in het 'gemeenschappelijke' zit, in hetgeen ons bindt. Zo kwamen we in onze strategie uit op:
Deze slogan overstijgt duidelijk de verschillen en legt de nadruk op wat ons bindt waarbij EAZA gekoppeld wordt aan die verbinding. Een uitstekend startpunt van waaruit we verder konden gaan denken over de communicatie en hoe dat qua webdesign ingevuld moest gaan worden.
EAZA wilde starten door een nieuwe, responsive website te laten maken. Bij het webdesign van de bestaande website ontbrak het aan een strategische visie en bovendien was deze visueel gezien, weinig aantrekkelijk.
Denkend vanuit het in de strategie bepaalde 'What binds us all, is the passion for wildlife', maakten we een sterk webdesign waarbij ruim aandacht geschonken wordt aan de vormgeving en de content. Zo kunnen campagnes op een mooie manier in de schijnwerpers staan, worden 'Trending Topics' goed gecommuniceerd en toont een Google Maps de dierentuinen en aquaria die lid zijn van EAZA.
Het oude en nieuwe webdesign vergelijken? Schuif hieronder de verticale slider naar rechts en je ziet het oude design. Schuif je 'm naar links, dan verschijnt het nieuwe webdesign.
Om ervoor te zorgen dat de content manager eenvoudig de content kan aanpassen en uitbreiden waarbij de look & feel van het webdesign gewaarborgd blijft, creëerden we 'content blocks'. Hierbij koppel je een template aan elk content block waardoor je heel flexibel bent in de opmaak, zonder de stijl van het webdesign te verliezen.
Zo gebruikten we een 'Sticky navigation bar'. Als de content op een pagina lang is, dan schuift de navigatiebalk gewoon met je mee en kun je als bezoeker direct naar het betreffende onderdeel springen. De 'Back to top'-knop wordt alleen getoond als het bovenste gedeelte uit het gezichtspunt is gekomen. En content blocks die als 'trigger' fungeerden en zo bepaalde onderdelen van de website onder de aandacht brengen. De tekst kan verder in één, twee, drie en vier kolommen worden geplaatst, waarbij de titels conditioneel zijn. Vul je geen titel in, dan wordt deze ook niet getoond. Hetzelfde geldt voor bijv. een 'Lees verder'-knop.
We maakten een voorbeeldpagina met alle mogelijke content blocks voor de content manager, wat als goed referentiepunt dient hoe je deze content blocks binnen het webdesign kunt inzetten. Hieronder zie je een schematische weergave van een aantal content block templates.
Als Content Management System (CSM), kozen we voor Silverstripe, een uiterst gebruiksvriendelijk Open Source CMS dat ook goed scoort in zoekmachineoptimalisatie (SEO).
Silverstripe verrijkten we met de content blocks waarbij de content manager de content blocks eenvoudig in de gewenste volgorde kan slepen en kan hergebruiken op andere plekken op de website.
Silverstripe draait op een krachtig framework wat er o.a. voor zorgt dat gedistribueerd content management vrij eenvoudig is toe te voegen. Zo onderhoud de afdeling Communicatie haar onderdeel van de website en kunnen in de toekomst ook de dierentuinen en aquaria hun eigen deel op de website beheren.
De content blocks zorgen er daarbij voor dat de look & feel van het webdesign van de website gewaarborgd blijft, terwijl de content manager toch over voldoende creatieve mogelijkheden beschikt om de pagina's om zijn eigen wijze in te richten. Flexibel en schaalbaar dus, zodat de website nooit hoeft te vervelen.
Uiteraard hebben we de website meteen responsive opgezet, zodat deze geschikt werd voor allerlei soorten apparaten zoals smartphones, tablets en desktop (wide)screens. Daarbij maakt het webdesign van de website duidelijk onderdeel uit van de nieuwe communicatiestrategie en vertelt het een nieuw verhaal. Meer weten over responsive websites? Lees dan "Responsive website laten maken?"
De volgende stap is het creëren van goede content en de verschillende perspectieven tot leven laten komen zodat elke subdoelgroep zich er in herkent en aangesproken voelt. Dit willen we o.a. gaan doen door filmpjes te maken waarbij we in verschillende dierentuinen de subdoelgroepen interviewen. De verschillende 'viewpoints' wekken we daardoor mooi tot leven.
Bekijk ook het voorbeeld van het webdesign voor een andere, landelijke vereniging: Bijzonderelocatiehuren.nl. Of de case van trainingsbureau BRAIN BAKERY, waar we zowel het webdesign van de website als de huisstijl voor hebben ontworpen.
Aangepast: 08 januari 2019 | Jacco van den Berg | Creative Strategist - Bureau Berg
Wat zijn je voordelen? Welke klanten vertrouwden al op internetbureau Bureau Berg?
De beste redenen op een rijtje!
9kljK3 http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com
In onze privacy- & cookieverklaring lees je hoe we respectvol omgaan met je e-mailadres.
Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS
E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097
KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01
Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.
Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.