Nee, een discussie of een 'native app' beter is dan een 'webapplicatie' of 'hybrid app', ga ik hier niet voeren. Daar zijn er al véél teveel van op het grote, wijde web. En bovendien zie je vaak dat het bij die discussies vooral gaat om technische en politieke argumenten of gewoon over de voorkeur van de betreffende developer. Die wil nu eenmaal ook graag blijven eten.
Wat ik minder vaak tegenkom, is dat er meer strategisch en conceptueel over die keuze wordt nagedacht en dat daarbinnen de benodigde functionaliteit goed wordt afgewogen. En dat lijkt mij toch veel relevanter.
Want uiteindelijk willen we toch gewoon dat je merk of organisatie alle beschikbare (media)kanalen zo goed mogelijk inzet? Waarbij het rendement op je investering zo hoog mogelijk is, binnen je budget blijft en je doelgroep optimaal wordt bediend.
Zo zullen je potentiele klanten waarschijnlijk niet bereidt zijn om meteen je native app te installeren en doet alleen een deel van je trouwe, loyale klanten dat. En dan is het nog de vraag hoe vaak zij je app daadwerkelijk gebruiken.
Puur kijkend naar segmentatie van je doelgroep en je budget even buiten beschouwing latend, ontwikkel je bijv. het best een responsive website of web/hybrid app voor potentiele klanten en aanvullend een native app voor herhaalaankopen en upselling door je huidige, loyale klanten. Zo krijgt elke subdoelgroep zijn eigen, relevante kanaal.
Naast je strategische overwegingen, is de conceptuele invulling en daarmee ook de benodigde functionaliteit belangrijk.
Wil je bijv. een 'push notificatie' kunnen sturen zodra je een kortingsactie hebt? Of moet je weten waar een klant zich op een bepaald moment bevindt (GPS geolocation) zodat je je dienstverlening daar goed op kunt afstemmen?
Alhoewel het mobile web en native apps steeds dichter tegen elkaar aankruipen, kan sommige functionaliteit alleen (nog) gerealiseerd worden met een native app. Legitiem is dan natuurlijk de vraag in hoeverre die functionaliteit van wezenlijk belang is voor het slagen van je concept en het behalen van je online marketingdoelstelling.
In dat kader is het relatief nieuwe 'Progressive Web App' interessant. Hiermee wordt de kloof tussen native apps en het mobile web nog verder verkleint.
Een Progressive Webapplicatie is geinitieerd door Google en zorgt ervoor dat een mobile website zich als een native app kan gedragen.
Je hoeft web apps echter niet te downloaden en te installeren, waardoor je geen App Store nodig hebt en je app is net als je website, gewoon vindbaar in zoekmachines. Ook kun je push notificaties ontvangen, werkt de app offline en heeft deze toegang tot Geolocation.
Welke functionaliteit je in jouw browser kunt gebruiken, hangt af van je browser. Daarbij is het 'progressieve' in de naam wel belangrijk wat dat geeft aan dat de app in elke moderne browser werkt, maar afhankelijk van de browser bepaalde functionaliteit biedt. Progressief dus.
Welke functionaliteit momenteel werkt op jouw browser, kun je zien op www.whatwebcando.today. Op de afbeelding hieronder, zie je de functionaliteit die een Chrome v52-browser kan gebruiken, draaiend op een smartphone Android Galaxy S6 (januari 2017).
Momenteel wordt een Progressive Web App nog niet volledig ondersteund door Safari op iOS maar dat lijkt een kwestie van tijd. Overigens wordt het wel door Opera op iOS ondersteund.
Bron: www.whatwebcando.today : Progressive web apps of een native app?
Bij het halen van je online marketingdoelstellingen, draait het dus niet alleen om functionaliteit en techniek. De strategische keuzes die je maakt en het creatieve concept dat je bedenkt, zijn leidend. Daarbij is het wel verstandig om goed na te denken over de gevolgen van je keuze voor een bepaald platform want een verkeerde keuze kan het behalen van je doelstelling flink lastig maken of je budget aanzienlijk overschrijden.
Een perfect inzicht in zowel de strategie, het concept als de functionele en technische mogelijkheden is dan ook een vereiste maar een gedegen en creatief internetbureau zal je daar uitstekend mee kunnen helpen.
Laatst aangepast: 15 april 2017 | Jacco van den Berg | Creatief Strateeg - Bureau Berg
News Nibbits is een onregelmatig verschijnende, digitale nieuwsbrief. Uiteraard verkopen wij je e-mailadres niet door.
In onze privacy- & cookieverklaring lees je hoe we respectvol omgaan met je e-mailadres.
Westerdoksdijk 711-C
1013 BX AMSTERDAM
THE NETHERLANDS
E: info@bureauberg.nl
T: +31(0)20-4275097
KvK: 34.22.11.71, Amsterdam
BTW: NL1706.60.886.B01
Vul onderstaand formulier in met de gewenste datum en tijdstip, dan bellen wij je z.s.m. terug of bel zelf even met 020-4275097.
Bedankt voor je commentaar! We gaan je commentaar z.s.m. lezen.